Noèní úvahy
None

Svatozář

10. srpna 2007, 15:34

Cesty vyznání víry jsou prostě nevyzpytatelné!


V časopise Proglas, dvouměsíčníku o kultuře, literatuře a náboženství, v čísle 4/2007 vyšla zajímavá studie Kateřiny Hlouškové: Záhady orientu a italští mistři. Zabývá se v ní výskytem orientálních písem na obrazech italských malířů. Z větší kolekce mne nejvíc zaujal obraz Gentileho da Fabriano Madonna dell´ Umiltá, který je dnes uložený v Pise v Museo nazionale di San Matteo. Obraz pochází ze začátku 15.století, v Mariině svatozáři je arabský nápis La Illah Ila Allah „není boha kromě Boha". I když se dá předpokládat, že sám malíř arabsky neuměl, o Pise, která byla námořní republikou se dá soudit, že tam určitě byl někdo, kdo nápisu rozuměl. Jak je tedy možné, že nápis nevzbudil pohoršení? Vysvětlení nabízí italský kunsthistorik Bussagli, upozornil totiž na existenci benátského trůnu sv. Petra. Cattedra di san Pietro je dodnes  v Benátkách v San Pietro di Castello. Trůn je kamnenný, původně je to seldžucká stéla z 11.století, kterou mimo jiné zdobí i stejný nápis jako Gentileho Madonu. Původní náhrobek byl přivezen do Benátek ve 13.století jako kořist při rabování při křížových výpravách. Teprve dodatečně mu byl přidělen nový význam, byl prohlášen za trůn, který při svém antiochijském pobytu používal sám svatý Petr. Benátky tak získaly cennou relikvii, také davy zbožných poutníků zvětšily trůnu jeho slávu, takže se stal jedním ze symbolů křesťanské víry. V Benátkách nápis mohl vidět i Gentile da Fabriano, protože tam byl v letech 1408-1414.

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: islám  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.