Noèní úvahy
None

Advent je v prosinci

8. listopadu 2004, 6:57

Z článku "Kritika adventního shonu" Český bratr 15, 80/2004

Hannoverská biskupka Margot Kässmannová apelovala na spotřebitele, aby ignorovali již nyní nabízené vánoční zboží. Nemilosrdné obchodní využití adventu a Vánoc je antiposelstvím toho, co říká Bible. Většina Němců kritizuje bezmála čtyřměsíční předvánoční čas, stěžuje si na nabídku vánočního pečiva koncem srpna, záplavu vánoční hudby už v říjnu; všude zní Tichá noc a na každém rohu je Santa Claus. Kdo má rád obchody, může navrhnout "listopadové svátky blahobytu" a stvořit si pro ně vlastní písně a rituály. Pro iniciátory ekumenické akce "Advent je v prosinci" začíná letošní vánoční čas 28.listopadu, první adventní neděli.

 

linkuj.cz vybrali.sme.sk

Rubrika: ***nezarazeno***  |  Autor: didactylos
Osobní komentáře prosím směrujte na email.


Komentáře

Tokugawa (08.11.2004, 07:24:27 - WWW):
Amen.

JMH (08.11.2004, 23:26:23): Pravoslaví
A co slavit pravoslavné vánoce? Připadají na 6.-7.1. Nákupy lze vesele odkládat, mezi svátky či po novém roce lze nakoupit s mnohými slevami a pak, v klidu a pohodě si Vánoce vychutnat, aniž by vřeštěly koledy od sousedů...
Celý ten šílený shon lze nakonec příjemně přečkat v nějakých, nejlépe nekřesťanských destinacích rovněž se slevou (kdo jede na štědrý den k moři?)
U daru přece není podstatná jeho pořizovací cena. To musí chápat nejen dárce, ale v první řadě obdarovaný.
Akorát v lednu se blbě shánějí kapři, ale máme mrazák, ne?;-)))

M.A.D. (09.11.2004, 18:35:12): Všem
Mohol by mi niekto vysvetlit, preco sa vlastne slavia vianoce? Je to krestansky sviatok a ci pohansky? Co takto Chanuka? (som zvedavy kolko antisemitov mi vynada. :-)) (mimochodom s tou "biskupkou" aj s Tokugawom uplne suhlasim. Co ma vsak zarazilo je "biskupka". To sa da? :-))

didactylos (09.11.2004, 20:28:35): Vánoce a biskupka
O Vánocích z mnoha úhlů pohledu jsem tady referovala zhruba před rokem, podívej se na archiv z listopadu, odkaz na chanuku tam bude taky, ale v prosinci, nikdo mi nikdy nenadával, je to až kupodivu, vzhledem k boření iluzí :))
Biskupka možná samozřejmě je, nejenom v luteránské církvi jako v tomto případě, ale taky u nás v československé církvi husitské. Pokud vím, ženy mají zakázáno stát se duchovním jen v pravoslaví a v katolické církvi, jinde ne, ale některé křesťanské církve mají jinou než episkopální organizaci :o)

M.A.D. (09.11.2004, 20:40:53): Didactylos
Jaska! Pravdepodobne som to uz cital, ale opakovanie je matkou zabudania, takze si to este raz pozriem.:-) Co sa tyka zien pastierok, samozrejme, o praxi v jednotlivych cirkvach viem, ale ako je to zlucitelne s Pismom? Nemam nic proti zenam, prave naopak, nesmierne si ich vazim. Obdivujem zeny, ich zaujimave vlastnosti a mudrost mnohych z nich, ale zatial som sa nedopatral, ako by v krestanstve mohli fungovat ako pastieri. Preto sa pytam, ci sa to da? :-)

didactylos (09.11.2004, 21:07:21):
no, i v Novém zákoně najdeš slova pro i proti. Výslovný příkaz Pavlův, aby ženy mlčely v shromáždění, je na druhé straně prostřídán zmínkami v jeho listech, které dosvědčují značnou úlohu žen v prvotní církvi.
A co se týče evangelií, mnohé, a to i vysoce postavené ženy, byly vlastně sponzorkami Ježíše a jeho učedníků, v domě Petrovy tchyně měla taky tato skupina svůj "hlavní stan" :o)))
Je ale samozřejmé, že izraelská společnost byla rázu patriarchálního, ostatně v Řecku to nebylo jinak, o Aristotelově představě ženy jako inkubátoru se chystám napsat v jiném článku. Takže s proměnou křesťanství v čase se taky změnilo pohlížení na roli žen jako duchovních a teď je jich opravdu docela dost, dokonce některé farářky trochu (ale potichu) žehrají na to, že se jejich povolání příliš feminizuje...


JMH (10.11.2004, 11:23:38): 2 M.A.D.
Proč se slaví Vánoce? Je to tradice. Psal o Vánocích mj. Čapek krátkou úvahu, zkusím najít kde. V zásadě jde o to, že když strojíš stromeček v červenci, vypadá to divně, zatímco na ŠD vypadá divně, když stromeček nestrojíš.
Podle mě má lidstvo houby co na práci, proto se věnuje oslavám zvyšující se intenzitou. Důkazem je rostoucí počet a velikost oslav a svátků. Kdy naposledy se snížil počet státních či církevních svátků v kalendáři? Maximálně se 9.květen nahradí osmým, 25.2. se nahradí 17.11.
A teď si představ, že pokřesťanšťuješ nějakou zemi. Zrušila bys jejich svátek bez náhrady? Blbost, za prvé by obyvatelstvo vyžadovalo den pracovního klidu na tento termín, za druhé by někteří stejně chodili s věncema nebo vnitřnostma zajatců ke svým pomníkům či totemům. Musíš nasadit konkurenční svátek, na slunovrat Vánoce, na rovnodennost zpočátku upalování čarodejnic, později humánnější Velikonoce s pouhým symbolickým projevem násilí.
To je jediná strategie, která má naději na úspěch;-)))

M.A.D. (10.11.2004, 13:27:28): pre Didactylos a JMH
Argument o ktorom pises v prvej vete nie je jediny, ale natolko silny, ze okrajove zmienky o ulohe zien v cirkvi a postuna zmena pohladu na ich ulohu z hladiska Pisma neobstoja. (toto je moj fundamentalizmus) Ako muz nemoze rodit deti, lebo je to jedinecna funkcia zeny, tak by zena nemala byt pastierom a to z dovodu ze "Adam bol prvy". Zda sa mi ze mysticke puto medzi clovekom a Hospodinom je takto narusene. System by takto nemal fungovat. (ale mozem sa mylit :-))Zena ma v tomto systeme inu funkciu a to podotykam, vobec nie podradnu prave naopak. Ak je to vsak inaksie, zda sa mi, ze to uz nie je o krestanstve. A propos toto vsak nie je jedine porusenie systemu. Je ich mnoho. Za vsetky aspon niekolko - uctievanie predmetov (kriz a pod.), uctievanie nedele, odmietanie darov poskytnutych od Najvyssieho atd.

pre JMH
Mam pocit, ze mas pravdu. To co popisujes zodppoveda rimskemu "Chlieb a hry". Je mozne ze rimska kolonizacia pokracuje?

didactylos (10.11.2004, 13:46:36):
pro JMH: máš určitě pravdu, úspěšná může být v žité formě náboženství jen kulturní kontinuita, tabula rasa nikdy a nikde nefungovala
pro M.A.D: Budeme vždycky ve sporu, protože já rozhodně fundamentalista nejsem, jakékoliv "posvátné" texty beru jako dobově a kulturně podmíněné, zkoumám vzájemné souvislosti a návaznosti. A navíc i texty jsou jen jednou částí náboženství, velice důležitá je i "žitá" forma, která se od "normy" většinou dost liší...:o))


didactylos (10.11.2004, 13:48:10): adam
adam není osobní jméno, ale označení druhu člověk...

M.A.D. (10.11.2004, 15:33:12): Didactylos
O tom kto bol prvy sa snad hadat nebudeme 1Tim 2:13 :-) a snad ani o Adamovi ;-) (mimochodom, dakujem za ten Davar, zdasa to byt super) Nepochybujem ani o Tvojom presvedceni a skumani. To je OK. Ale nemalo by Tvoje skumanie poukazovat aj na prikre nedostatky zitej formy oproti norme? Ako vies co este je jeden typ nabozenstva a co uz nie je?

Dhal (10.11.2004, 18:38:40): M.A.D.
Nemyslím, že by ženy nejakým spôsobom narušovali systém, či ľudský alebo boží.
Ženy vždy mali v náboženstve určitú funkciu alebo postavenie, nazvime to hocijako.
Neexistoval trebárs mužský proťajšok delfských Pýthií ani neolitických Venuší.
A ak sa pozrieme na kresťanstvo, tak by sa veľmi ťažko hľadalo mužské opozitum k Márii alebo Márii Magdaléne (mimochodom, niektoré "západné ezoterické učenia" ju považujú popri Jakubovi za priameho Pavlovho konkurenta v boji o miesto námestníka Kristovho...)

M.A.D. (10.11.2004, 22:11:28): Dhal
Zeny spolocensky socialny system celkom urcite nenarusaju, avsak cirkevny urcite, pokial nestoja vo funkciach, ktore im patria. V nabozenskom zivote maju svoje postavenie (napr. prorokina Anna- Luk 2:36)avsak nikdy nie pastierske. Nieco som uz pocul o bajkach o Marii Magdalene. Tusim v suvislosti so svatym gralom. Ale toto uz nie je o krestanstve. Je to, ako si spravne poznamenal, o "ezoterickych uceniach". Ak krestanstvo uzko navazuje na zidovstvo (Mat. 5:17), mozu byt zeny pastiermi? Ake postavenie v cirkvi mala Maria a ake Maria Magdalena?

didactylos (11.11.2004, 10:00:59):
K vaší debatě se teď vyjadřovat nebudu, snad později, musím chvátat k doktorovi...
Ale pro M.A.D. v rychlosti: Jsem religionistka, dokazovat pravdivost něčeho citátem toho, co zkoumám, není přece možné (viz citáty z evangelií a z Genesis) :o)
A poměřovat hodnotu žitého normou taky nemůžu, jsou to dva různé jevy, mohu jenom na rozdíly poukázat a zjišťovat, kde se vzaly. Hodnotit mi vůbec nepřísluší...
Náboženství navíc nezařazuji já, ale jeho vyznavači, podle toho, kam se sami zařadí :o)))

JMH (15.11.2004, 09:39:25): pro didactylos
Dík, ty vždycky umíš mé naivní myšlenky tak pěkně odborně pojmenovat;-)

L2uwgZZeq7 (13.12.2005, 17:24:26): L2uwgZZeq7
thanks for site!
cheap prozac
buy prozac
order prozac
online prozac
prozac cheap
prozac buy
prozac online
prozac order


Přidání komentáře...

Vaše jméno:


Váš e-mail:


URL vašich stránek:


Nadpis:


Text:


   
None
None
Didactylos bude ráda, pokud cokoliv z jejich úvah použijete nebo využijete. Didactylos je totiž fikce, literární postava, takže žádná autorská práva nemá a ani nemůže mít. Noční úvahy opatřil kabátkem naopak nefiktivní Jirka Kouba.