Teorie vzniku a vývoje náboženství
22. srpna 2005, 18:35
I.1.7.
Hypotézy o původu náb.: evoluční (Tylor, Durkheim, Spencer), depravační (Lang, Schmidt), responzivní (Mrázek, Heller)
· hypotézy o původu náb. již od antiky – Epikuros – strach stvořil bohy
Xenofanes – náb. je lidského původu lidé zobrazují bohy ke svému obrazu
· deismus – lat. deus = bůh
· svět stvořen bohem, ale ten se mu již více nevěnoval
· vylučuje zázraky a nadpřirozené jevy
· rozvíjí ser v 17. a 18. st. v Anglii – osvícenci (Voltaire, Rousseau, i Kant)
· podstata náb. se přesouvá do oblasti morální
· panteismus – z řec. pan = vše, Theos = bůh
· bůh stvořil svět a je obsažen ve všem
· poprvé tento pojem užil Toland na poč. 18. st.
· např. Fichte, Goethe
· ateismus – negace boha – a+záporka
· bůh není, náb. je lidského původu
· za otce ateismu v novověku je označován Feuerbach, Marx, Nietzsche
1. Evoluční hypotéza
· vzniká v Anglii jako jedna z prvních
· vychází z předpokladu, že náb. vzniká na určitém stupni vývoje lidské spol., je lidského původu
· náb. je součástí kultury a proto se vyvíjí a mění jako ostatní elementy kultury
Představitelé evoluční teorie
Edvard Burnett Tylor (1832-1917)
· je považován za duchovního otce této teorie
· snažil se najít základ, ze kterého náb. pramení
· dílo „The primitiv kulture“
· prvopočátkem náb. je podle něj animismus = víra v duše a v duchy
· člověk je tvořen dvěma složkami (duše a mat. schránka), dochází k rozdvojení člověka, ke vzniku animismu, poté polydémonismu, pak polyteismu
· zákon animistického minima
= všechna vyšší stádia náb. v sobě zachovávají element animismu
Ne všichni představitelé evoluční hypotézy jsou schopni přijmout animismus jako 1. formu náboženství = říkají, že se zde musely objevit jednodušší formy
Emile Durkheim a Smith
· dle nich je výchozím bodem totemový systém
· to tem (ze S. Amerika – Siuxové) = jeho rod
· čl. hledá svého předka, protože je čl. součástí přírody, hledá ho mezi zvířaty a rostlinami
· totem má jednotící úlohu = všichni jsme děti stejného předka
Spencer (1820-1903)
· základy náboženství vidí v tzv. manismu neboli kultu předků
· manismus vychází z běžně rozšířené víry v posmrtný život, ke které se pojí představa o dalším vlivu zemřelých na život pozůstalých
James George Frazer (1854-1941)
· další představitel evoluční hypotézy
· dílo: „Zlatá ratolest“
· dějiny lidstva lze rozdělit do tří fází:
1. období přednáboženské, předanimistické – magie, teprve z ní se vyvíjí ...
2. období náboženské – to v budoucnu vystřídá
3. období vědy
2. Depravační hypotéza
· také degenerativní, dekadentní, hypotéza původního monoteismu
· depravace – zkřivit, znetvořit, zkazit
· tato teorie předpokládá na místě původního náb. velmi vyspělý náb. útvar, z něhož se teprve vývojem k horšímu = úpadkem a rozkladem vytváří diferentní náb.
· vznikla jako reakce katolíků na evoluční hypotézu
· je v opozici k evoluční hypotéze
· náboženství vzniklo spolu se stvořením člověka, náb. je produktem člověka
· odvolává se na Bibli : Bůh stvořil člověka z prachu a vdechl mu život, tím vznikla pevná vazba spojující člověka s bohem = tato vazba se nazývá náboženství
Zakladatelé depravační teorie
Andrew Lang (1844-1912)
· nepředkládá vlastní odpověď na otázku po původu náb.
· na místo počátku náb. dosadil tzv. nejvyšší bytost, která dle něj tvoří základ náb. i v nejprimitivnějších kulturách
· nejvyšší bytost = tvůrce světa, všemocný, vševědoucí, nezávislý, je počátkem mravních norem, kterými se člověk řídí
Wilhelm Schmidt (1868-1954)
· vychází z Langových předpokladů a spojuje je s tvrzením, že náboženství vznikla úpadkem původní víry v jediného boha
· podle jeho názoru bylo počáteční náb. všude jednobožné (koncepce počátečního monoteismu)
· odvolává se na Bibli, hlavně na knihu Genesis = zde se říká, že bůh navštěvoval Adama a Evu v ráji, to znamená, že první lidé byli v přímém kontaktu s bohem. První hřích tento kontakt narušil a lidé se začali od boha vzdalovat.
· člověk si začínal vytvářet různé náhražky boha, tak vznikl animismus, totemismus, kult předků atd.
· všechna pohanská náb. jsou produktem pádu prvních lidí, čistě monoteistické náb. bylo depravováno lidskou touhou najít boha
3. Responzivní hypotéza
· z latinského respondeo = odpovídá
· vzniká ve 20. století
· zakladateli jsou Milan Mrázek a Josef Heller
· navrhují, aby otázka náb. a jeho podstaty byla vedena od člověka, nemá se vycházet z pojmu bůh, neboť tento pojem je v náb. poměrně pozdním jevem
· tvůrcem náboženství je člověk
· člověk nejvíce hledá odpověď na otázky týkající se jeho existence = po smyslu života
· oddělují od sebe:
1. náboženskost = religiozita – je jakási vrozená vlastnost člověka
– je to touha vztahovat se k něčemu, co nás přesahuje
- je jedno, jak přesah nazýváme (bůh, příroda, síla...)
2. náboženství = souhrn odpovědí na naše existenční otázky
· protože jsou různé odpovědi v různých společnostech, jsou i různá náb.
· časem se mění požadavky na odpovědi, může se stát, že nám náb. nebude moci dát odpověď = zánik náboženství (dle autorů nic strašného)
Osobní komentáře prosím směrujte na email.
Komentáře
Dhal (27.08.2005, 00:29:25):Zaráža ma jedna vec: napriek tomu, že všetko sú to len hypotézy, drvivá väčšina tu uvedených autorov odmieta skúsenosť ako možný základ a zdroj náboženských predstáv. Iste, aj my apriori odmietame ako nezmysel predstavu živého kontaktu s nadprirodzenom, ale hypotéza je hypotéza :)
Alibi:
Vďaka heslovitosti príznačnej pre poznámky som ale možno nepochopil úplne všetko.
(samozrejme výhovorka, za nechápavosť je zodpovedná blbosť:)
jh11 (10.09.2005, 23:48:53):
Podle mne náboženství vzniklo
v období lovců mamutů.
Lovci odešli lovit mamuta,
ženy se staraly o děti ve vesnici.
Slabí a neschopní lovu také.
Jelikož toužili po slávě a odměně lovců.
Vymýšleli odvrácení pohrom a věštby.
Když jim to vyšlo
moc a slávu získali větší než lovci.
Přidání komentáře...