Teorie vzniku a vývoje náboženství
22. srpna 2005, 18:35
I.1.7.
Celý článek
Osobní komentáře prosím směrujte na email.
I.1.7.
Celý článek
poznámky, které jsem dostala od Deponyho, ale o kterých nevím, kde je splašil. Pokud se najde autor/autorka, prosím, nechť se nezlobí...
Vysvětlení pojmu náboženství (Cicero, Lactantius). Typy definic – teologické (Otto), filosofické (Kant, Hegel, Marx), sociologické (Weber), psychologické (James, Lévy-Bruhl, Freud)
Celý článek
II.2.1.
Prvotní obce uvnitř židovství a Pavlova misie mezi pohany
Roztržka mezi synagogou a církvemi
Druhá a třetí kapitolka z bakalářky
Celý článek
k II.1.8. Helénistická diaspora a II.1.9 Saduceové, esejci a farizeové
první kapitolka mé bakalářské práce
Celý článek
II.1.7.
Celý článek
II.1.6.
Celý článek
II.1.5.
Celý článek
II.1.4.
Celý článek
II.1.3.
Trochu se omlouvám, ale kvůli kvapícímu času budu sem teď dávat příspěvky v podobě poznámek. Snad se aspoň k některým později vrátím a opravím je do čitelnější podoby. Omlouvám se.
Celý článek
http://www.rozhlas.cz/izurnal/zahranici/_zprava/185284
II.1.2.
Celý článek
Za měsíc snad budu mít bakalářskou zkoušku už za sebou. Ale proto je teď potřeba docela zabrat.
Celý článek
Týden vzrušených diskuzí. Nechci ted diskutovat o tom, co se jeví na první pohled. (Pro případné zájemce ale napíšu svůj osobní postoj, jeví se mi, že právě v tomto letošním ročníku Czechteku policie postupovala od začátku neoprávněně.) Důležité je pro mne spíš to, co považuji za podstatu problému. Soužití společnosti, která se alespoň formálně deklaruje jako multikulturní, se subkulturou, která vědomě sídlí na hranici většinově přijatelného. Jsem si samozřejmě vědomá vnitřní diferenciace této subkultury, takže vím, že jsou v ní proudy, které jsou spíš uvnitř, stejně jako proudy, které jsou cíleně mimo hranice. Oboje, "multikulturalismus" i subkultury na hranici považuji za produkt doby nejistoty, fyzikálně by se to snad dalo vyjádřit metastabilním stavem před "zakázaným přechodem", trochu víc ve slangu společenských věd dobou změny kulturního paradigmatu. Pěkně o tom píše: http://www.blisty.cz/2005/8/5/art24443.html
Ale nezdá se mi jeho náboženská analogie, nejsem přesvědčena o tom, že jde o rituál chaosu bez vnitřního obsahu. Jen ten vnitřní obsah je takový nejednoznačný, leckdy matoucí, což bývá často, když vzniká něco nového. Některé texty, které jsem našla, se jevily být docela nábožensky zaujaté, jiné politicky angažované, některé ve mně budily úplnou hrůzu z budoucnosti, pokud by se měla odehrávat podle představ a slovníku v nich použitých (nechtěla bych nikoho vidět viset na lampách). Zatím jsem si prohlédla jsem internetové stránky sound systémů z http://www.freetekno.cz a blog http://czechtek.bloguje.cz/
A musím se přiznat, že nakonec jsem dospěla k závěru, že tomu vůbec nerozumím.
Poprosila bych tedy vážené čtenáře, aby mi napsali, pokud se trochu víc orientují.
Snažila jsem se najít analogie ve své specializaci, kterou jsou starověká náboženství. Našla by se možná v extatických kultech boha Bakcha ve starověkém Římě. Tyto kulty byly také zakázány a kriminalizovány hlavně z politických důvodů, záminkou ovšem bylo také páchání nepravostí. (Asi o tom ještě napíšu, protože to je samo o sobě velice zajímavé téma).